2015. szeptember 5., szombat

Ponyvamenedékek



Ponyvamenedékek

Variációk, építési ötletek



A prémvadászok, aranyásók még vitorlavásznat, egyéb erős természetes alapú anyagból készült ponyvát használtak. Mi már a jóval könnyebb, vékonyabb, különböző mesterséges alapú anyagokat használjuk, és ezeket is ponyvának nevezzük. Nagy hátránya, hogy a tűből kipattanó szikra kiolvasztja, ág, tüske könnyen kiszakítja.
Az olcsóbb félék, vastagok, kemények, télen a hideg miatt nehezen hajthatóak kicsire össze. Kárpótol a könnyű beszerezhetősége, nem sajnáljuk a tűztől okozott sérülések miatt. Takaró fóliaként árulják, különböző méretekben, mezőgazdasági, kertészeti és egyéb helyeken. A széle visszahajtással megerősítve, és ringlikkel ellátva, a céljainknak megfelelően.
A függőágyamhoz ilyent kaptam. 244 ripstop Nylon. http://www.mosquitohammock.com/junglehammock.html
Rendeltem tőlük még egy 3 x 4 m es darabot. Évekig ezeket használtam,. Idén vettem a Dechatlonban egy 3 x 3 m est. Ezek vékony ripstop anyagok. A kertészeti üzletben vettem még egy 2 x 3 m es takarófóliát. Ez már a vastag olcsóbb anyag. Nem feledkezek meg a kezdetekről sem. Még a kezdetek kezdetén, a tető takaró fólia, majd a Tescós ponyva, ez talán 4 x 5 m nagy volt.   A fentiekben felsorolt anyagok felhasználásával készítettem azokat a ponyva menedékeket, eső és nap ellen védő tetőket, melyeket az alábbiakban ismertetek.

A ponyvákra gyárilag is tesznek ringliket, füleket, de én még varrok a széleikre egyenletes távolságban, fél méterre egy mástól . Ez segít, hogy a különböző helyeken, a változatos felállítást könnyen megoldhassam.  A ponyva közepére, illetve az egyik oldal irányába eltolva is érdemes egy fület varrni. Ennek a szükségességét majd később a fotón bemutatom.
A két személyes Ortovox bivak zsákomat is használhatom ponyvaként.

A legkisebbel kezdve. A bivak zsák. Egy főre kétszemélyes kell úgy a kényelmes. A legegyszerűbb használat, leterítem, bele a polifomot hogy szét ne csússzon. Rá a hálózsák és abban alszom. Ha az idő szelesre, esősre fordul, egyszerűen csak belebújok hálózsákostul a bivak zsákba és tovább alszom.
 Az alábbi felvétel :Fekete Erdő (Német o.) nyáron kellemes este 1000 m felett.



Ha már biztos vagyok abban hogy nagy lesz a köd, harmat,  a zsákban fekszem le aludni. Alul fekete, felül piros, belül hő visszaverős. Az élénk színt a hegyi mentők miatt alkalmazzák. Az alsó részen nagy kapucni is van. Ez az anyag jól szellőzik, de javíthatok a komforton.
Belül végig húzok egy zsinórt, melyet a lábnál a talajszinten rögzítek, a fejrésznél pedig magasabban. Ez a bivak zsák, lábrésznél teljesen szétnyitható, így ki lehet vezetni a zsinórt. Az alábbi képen az Alpokban magasan, a törpe fenyvesben aludtam ősszel. A fejemnél egy kis ághoz, a lábamnál egy kőhöz kötöttem. A hátizsákomat egy nejlonzsákba tettem.




Könnyen sátrat is készíthetek belőle





Mint említettem, az alja fekete és itt van kapucnija. Ezáltal ez a hosszabb része. Most ez lesz felül. Kevésbé leszek feltűnő és egy kis eresz is kerül a tetőre.
Egy zsinórt átbujtatok benne ezt kifeszítem, ez tartja a tetőt. Az első képen fához kötöttem, egy másikon a túrabotot vettem igénybe. Erre még később visszatérek. A lábrésznél gyökérhez, karóhoz, kőhöz kötöm. A bivak zsák sarkain, fülek vannak, direkt ilyen célból, és ezekkel megfeszítem egy – egy kis gally karóval.
A négy sarokfülnél fogva egyszerűen is kifeszíthetem, mint a ponyvát.

Ponchóból  Néhány hajlékony gallyat-alagútformát képezve leszúrunk a földbe, a ponchónk méretének megfelelően. Ráhúzzuk a vázra, a széleinél található ringliknél gallyacskákkal rögzítjük az anyagot. A bejáratot egy hosszabb zsinórral ferdén felemeljük. A hátizsák lábnál kap helyet. Ez a megoldás katonai helyzetben is használatos. Riadó esetén a katona előbújik, fogja a bejárati zsinórt, és egyetlen mozdulattal már le is bontotta a menedéket. Felkapja a hátizsákját, a ponyvát már menetközben is össze tudja szedni. Csak a gallyváz marad utána. Ha rejtőzködni akar, ezt is összekapkodja, és nyoma sincs, hogy ott aludt.
Az alábbi fotókon Attila barátom állítja fel a menedéket. A tanyámon tréningeztünk ekkor.






A legolcsóbb a 2 x 3 m es takaró ponyva. Mint említettem hidegben merev, zörög míg felállítjuk, de a célnak megfelel.  Kezdőnek ajánlom. Több módon használhatjuk, alább néhány ötlet.
Vizszintesen kifeszítve, nap, eső elleni védelem.
Autóval a tengerparton álltam le fák között, esni kezdett, kifeszítettem a kis ponyvát. Alá a kis asztal, horgász szék és kellemes pihenés. Az előtérben függőágy.



Ott a tenger van víz bőven, de az mind sós. Ezért a ponyvámmal felfogott vizet a gumizsákomba gyűjtöttem. 20 l től többet fogtam így fel. Már csak a szűrés maradt hátra.


Faszenes vízszűrő.



Féloldalas sátor 
Kifeszítem a fő zsinórt két fa közé. Mindig használok fő zsinórt, amit kifeszítek, ez tartja a ponyvát. Sosem a ponyvát feszítem ki a fához, hogy kíméljem az anyagot. Hosszában rádobom, egyik oldalt ferdén lerögzítem a földhöz, ez a hátulja.


Az elejét magasabbra hagyom, úgy rögzítem valamilyen bokorhoz. Fekve kényelmesen kilátok a tájra, az éjszakai vízre, a napfelkeltére. Így szeretem.







Egyenlő szárú sátor
Szeles, esős időben, hóviharban, jobb lehet, ha mind a két oldalt leeresztem. Nem kell teljesen a talajszintig, hogy magasabb legyen.




Teknős menedék
Három oldalról a földhöz rögzített, az elején megemelt teknős páncél. Alacsony, kényelmetlen megoldás, de hasznos lehet ha a fűben észrevétlen akarunk táborozni. Nem kell háborúzni, lehet az egy fotós vadászat is. De szükség esetben cudar időben 2 -3  fő is meghúzódhat egy ilyen kis ponyva alatt. Egymást melegen tartva, esőtől, széltől védve. A rögzítéséhez elegendő a fő zsinór, egy bot, (túra bot,) és kövek.





Elöl a zsinórt megemeljük, a bothoz kötjük, hátul talajszinten rögzítjük. A zsinórra egy fület csomózunk és ehhez egy segéd madzaggal a ponyva ringlijét hozzá kötjük, meggátolva az elcsúszást.



Kötöző anyagok, csomók, feszítések
Erről is szóljak pár szóval.
Se szeri se száma a forgalomban lévő kötözésre alkalmas anyagoknak. Az erősebb fajtákból a 2 – 3 mm vastagságúak már elegendőek. Javaslom, a drágábbak vásárlását. Azon kívül, hogy hasznos, senki nem lesz lusta összeszedni a drága madzagot. Viccen kívül. A használt bála madzag is jó, de kérek mindenkit, ne hagyják ott a darabokat a fákon, bokrokon, mert csúfítja a tájat. Érdemes vinni kender spárgát, ha olyan menedéket építünk, vázat, amelyet nem akarunk lebontani, mert vissza akarunk még térni oda. Ha még sem sikerülne, a kender természetes anyag, lebomlik, és visszajut a körforgásba.
Kevés a kötöző anyagunk, helyben is készíthetünk. Csalánkötél. Kitűnő program a készítése, de nem egész évben alkalmas a gyűjtésre. A hulladék vizes, colás flakon egészévben fellelhető. Terepen a késünk, bicskánk használatával könnyűszerrel vághatunk belőle több méter hosszú szalagot.
  


A bivak zsák fülét kellett megtoldanom és kapóra jött az eldobott vizes flakon.



Ollóval 9m hosszú szalagot tudtam vágni.



Fa, bokor híján, a túrabotot is beiktathatjuk a ponyvánk megemeléséhez, feszítéséhez.
A zsinórra egy szorító nyolcast teszünk, ezzel könnyű szabályozni a rögzítés helyét. Megfeszítés után nem mozdul el a helyéről. Érdemes megtanulni, sok helyen hasznát vehetjük.
n 





A túrabotra rátett szorító nyolcas után a zsinórt a földön rögzítem.



Feszítés. A főzsinorra fület csomozok, és ebbe beletudom húzni, segítségével megfeszíteni a másik zsinort.



Gyémánt alaku ponyva menedék
Az alábbi képek remélem egyértelművé teszik, hogyan is néz ki.
 




Függőágy ponyvatetővel
Nekem ilyenem van.
Alább néhány képen, minden helyen, minden időben.
Az Alpokban télen, nyáron




Jó az álcázása.



Tengerparton, esős időben kiegészítve a másik ponyvámmal.



Ahonnét a nevét kapta. A JUNGEL. Kenya, köderdő, 3000 m a tengerszint felett.



Barátaimmal egy közös téli táborozás. A Tescos 4 x5 ös ponyvákból húztunk falat. Kívülről a szelet verte vissza, belülről a tűz melegét. A ponyvák hő tükörként is viselkednek. A sarkokat gallyakkal és falevéllel fedtük be.




Jani reggeli ébredése



 Menedék, hő visszaverő fóliával és középen a hosszú tűz.
 

A háttérben látszik a hó. Attila barátom aki egyébként fázósabb tőlem. Egyetlen pólóban fekszik, a hő tükör alatt. A hosszú tűzzel együtt melyet Janival készítettek, igen hatásosnak bizonyult.

Erdei megoldás.
A kidőlt fára borítva a ponyva. Kell ennél egyszerűbb?



Végül a legkedvencebb nagy ponyvámról. 4 x 3 m es ripstop.
Ezt hordom magammal mindenüvé. Nagyon megkedveltem, univerzálisan minden helyen és időben kivalló. Vékony, könnyű, nem zörög, a hidegben sincs vele gond. A tűz parazsától óvni kell, és a tüskéktől. A Jungle hammockommal együtt sok helyet bejárt velem.
Általában a következőképpen használom.
Egy méter széles csíkot a földre terítek, ez a fekhelyem. Utána kb 1.5 m magas hátfal következik, majd a tető.
 Ez az összeállítás enyhe őszi esőben is megfelel. Ülök a ponyva alatt, gyönyörködöm az őszí erdőben, a hegyek között gomolygó felhőkben, hallgatom az eső kopogását. Csend, béke nyugalom. Fent a bérceken, ahol ilyenkor már a hegyi pásztorok sem járnak. A nyár végén levonulnak a hegyi legelőkről.
Tavaszi tábor az Alpokban. Áprilisban még sok a hó fent, kerestem egy naposabb oldalt. Tiszta időben nyitva a ponyva.



Ha elgorombúlna az idő, csak leeresztem az elejét.



Számi földön, a tundrán, hófúvásos időben, egyenlő szárú sátrat állítottam belőle. A két kisebbik végén behordta a szél a havat. Ekkor valahogy a fotózásról megfeledkeztem.
Az alábbi képek szintén Finnországban készültek. Az utam elején még csak egy őszi hálózsákom volt és a ponyva alatt alvás hidegnek bizonyult. Felállítottam éjszakai menedéknek a kis bivak sátramat. Abban már komfortosan aludtam. A ponyva , sátor együttes nem nagy csomag, nem nehéz. és jól kiegészítik egy mást.





Ahol nem vált be, az a sivatag.
Hosszú, datolya pálma levél nyeleket vittem magammal. Ezek nagyon erős hüvelynyi vastag fás részek. Minden rögzítési ponton kettesével szúrtam a homokba, de amit jött egy kis szél, már kapaszkodhattam, belé, hogy el ne szálljon. A kis cserjék sem segítettek.


Itt még ál.





               Itt
   

       Megoldás az iglu sátor.



Ott a sátor a dűnék között.











Zárt ponyva menedék egyetlen ponyvából I.

3x3 m es Quechua ( Decathlonbol)





A ponyvát én azért szeretem, mert nyitott, látom az erdőt ,a tájat, magam körül. Jobban része vagyok a természetnek, de azért kis védelmet is kapok.  Ha azonban elkap egy nagy vihar, akár eső, akár hó, kis átalakítással védettebb menedéket készíthetek.
A ponyva mértani közepén a sarkokon és még  az oldalakon gyári fülek vannak. Én még kiegészítettem és varrtam rá néhány fület. Hasznosnak tartom, ha 0.5 m- en ként-füleket varrunk rá, minden oldalára, megkönnyítve a különböző felhasználási lehetőséget.
 A ponyva egyik sarkát lecövekelem. A másik hármat összefogva kihúzom feszesre.
A három sarkot egyetlen cövekkel rögzítem.




Az anyagot eligazítva, kisimítva, megkapjuk a harmadik sarkot




Ezt is rögzítjük.
Az előttünk heverő ponyva kupacot finoman felemelve, megkapjuk a sátor elejét, a bejárati három szöget.




Szükségünk van egy kb 2m magas botra, és ennek a tetejéhez kötjük  a sátor bejárati csúcsát. A botot két irányba lekötjük ezáltal stabilan tartja a sátrat.




A lekötésekhez a már korábban ismertetett vizes flakonból vágott szalagokat használtam.
A sátor gerince alatt kifeszíthetünk egy szalagot , a csúcstól a karóig, hogy a tető behajlását  megakadályozzuk. 



A menedékem csúcsa feküdt magasabban ezért oda került a fejrész. Még épp elegendő volt a szélesség. A bejáratnál bőven van hely a hátizsáknak és a többi felszerelésnek.




Áfonya gyűjtő táborom
 





Áfonya szedő lapát, és gyűjtő flakon az oldalamon.




Az ajtó egy faág csipesszel be is lehet  „ riglizni „



A ponyva közepén gyárilag elhelyezett fül, jó szolgálatot tesz, hogy a ponyva ne lógjon be.



Észrevétele, tapasztalatok:
Mivel az anyag nem szellőzik, ezért belül lecsapódik a pára.  Még ha a nyakunkba is cseppen néha, még mindig jobb mint a szakadó eső.
Ha varrunk füleket , mint az elején említettem, a következőket nyerjük vele.
- A földön fekvő oldalakat összefűzzük. Haszna, hogy a szél nem tudja felkapni. A sátorhely lehet köves, és nem biztos hogy mindenütt le tudjuk cövekelni. Semmi gond, az összefűző zsinór mentén bárhol lehet.
Az ajtót is befűzhetjük körben,
Így egy zárt háromszögletű oldalakból álló „ zsákot „ kapunk. A fűzéseknél a szél behordhatja a havat, de az eső csak kismértékben jön a nyakunkba. Erős vihar feldöntheti a karónkat, és a sátor összedől. Ez igaz, de nem tudja széttépni, velünk együtt elfújni sem. Maximum a nyakunkba dől az egész ponyva és emlékezetes éjszakánk lesz.



2 megjegyzés:

  1. Nagyszerű Köszi az ötleteket

    VálaszTörlés
  2. Ezek a nyitott ponyvamenedékek jó szükségmegoldások. De tavasz-nyáron jönnek a szúnyogok, egyéb vérszívók, meg mindenféle ízeltlábúak, esetleg gerincesek is. Alighanem ezért fejlesztik a zárt sátrakat, ma már nagyon könnyen cipelhető tömegűre.

    VálaszTörlés