2017. december 24., vasárnap

Alá gyújtósok I.



Alá gyújtósok I.

A tűz gyújtáshoz, a körülmények, a fellelhető anyagok nem mindég optimálisak, vagy egyszerűen csak a gyakorlat hiányzik.
Könnyűszerrel segíthetünk magunkon valamilyen alágyújtós tablettával, faforgácsos koronggal. Ezeket nagy választékban megvehetjük benzinkutaknál, élelmiszer boltokban a grill felszereléseknél. Egyik jobb, mint a másik. Újabban gyufafejjel ellátott gyújtós is kapható. Ezek a tabletták önmagukban is elegendőek egy tea, kávé, vagy egy snack leves elkészítéséhez.
Nem érdemes kínlódni a készítésükkel, de aki szeret barkácsolni, maga készíteni a szükséges tárgyait, azok számára ötlet indítóként bemutatok néhányat. Az elkészítés, a per pillanatban fellelhető anyagok használata,
a túlélési tudásunkat is fejleszti.
Az alágyújtó legfontosabb kitételei.
Könnyen meg tudjuk gyújtani, akár szikravetővel is.
Relatív hosszú égési idő.
Megfelelő hőmérséklet, a gyújtósnak szánt gally, hasított faszilánk begyújtásához.
Szükséges valami éghető anyag, itt most a faggyút választottam. Miért? Már megint a túlélés, a természetben megélés vezérelt. Használhatunk gyertya viaszt is, de ezt a vadonban nehéz fellelni. A faggyút akár egy elhullott állatból is kinyerhetjük, kisütés után használjuk. A faggyú, mint minden zsiradék jól ég, de szüksége van valami vivő anyagra, kanócra.
Erős, nagy lángra van szükségünk, ezért nagy kanócot használunk. Ez sok féle anyag lehet. Jelen esetben, három anyaggal végeztem el a kísérletet. Tampon,/ ez manapság mindenkinél van / kenderkóc, na ez megint túlélős helyzetre utal. Ugyanis természetes anyag. Ha nem is kendert, de száraz növényi rostokat tudunk gyűjteni, készíteni. A harmadik, ugyancsak mindennapos használati cikk a wc papír.
 Találtam egy eldobott tojástartó papírdobozt. Pont megfelel, egy éghető tartálynak.

Belenyomkodtam a kócot és a wc papírt.


Majd meglocsoltam olvasztott kecske faggyúval.

A tojástartóba a kettévágott, fellazított tamponokat is bele helyeztem, és ezekre is faggyút locsoltam.

A három anyag ból két – két gyújtóst készítettem.

 Miután kihűlt, szétvágtam

6 db kis alágyújtós kockát kaptam.

Nem ujj keletű a gyertya viasszal vízhatlanított gyufa. Azon kívül, hogy vízálló, a rajta lévő viasszal tovább ég.
Innét vettem az ötletet. Csak nem a vízhatlanítás volt a cél, hanem a hosszú égési idő, a kis hely és a könnyű meggyújtás.
Wc papír csíkot megmerítettem a meleg faggyúba, és ezt tekertem a gyufaszálra, kb 1 cm rel a gyújtó fej alá. Erre a távolságra azért van szükség, mert a fej meggyújtása után a gyufa fája fogja meggyújtani a faggyúval átitatott papírt.


Még emelve a gyújtós használati értékét, a kész kihűlt faggyús gyufa fejét meleg faggyúba, vagy gyertya viaszba forgattam. Ne felejtsük el az ilyen gyufáról lekaparni a viaszt használat eljött.


Az ily módon kezelt gyufa még a vízből kivéve is használható.

Ezt az egészet természetesen elkészíthetjük gyertya viaszból is ugyanúgy, mint a többieket.
Ennél a gyufafejes gyújtás megoldásnál a veszélyforrás a nedvesség. Akár a feje sérül meg, akár a skatulyán a dörzsfelület, nem lehet meggyújtani. Ezen okok miatt én ebben nem bízok meg, most elkészítem tesztelem, de a sarkvidékre nem vinném magammal, nem bíznám rá az életem.
Nekem az évek alatt a legbiztonságosabb tűzszerszámom a szikravető, ha az megsemmisülne, akkor az acéllal a tűzpattintás.
Tűzgyújtó tabletták helyett fenyőgyantát használok.
Itt, most a házilag készíthető sokféle alágyújtós közül a fentebb említetteket készítettem és vettettem próbának alá.
A leghatékonyabbnak, a faggyús kenderkóc bizonyult.   A legkönnyebben szikravetővel meggyújthatónak, a faggyús tampon. A faggyús wc papír a sor végén végzett.
A tampont, amikor meglocsolom faggyúval, csak a közepére öntök. Így a szélén a szálak szárazak, lazíthatóak maradnak. Egyetlen szikrára meggyullad. A kócot is sikerült belobbantani, de az nem ég jól és nem gyújtotta meg a faggyús részt. Ezért egy nagyobbacska egyrétegű papír zsebkendő élesztékkel gyújtottam meg. Ez mindég van a zsebben. A faggyús wc papír begyújtása is hasonlóan történt.
A kész  alágyújtósok, tesztelésre várva.

Üzem közben.


Tároláshoz, szállításra kis nejlonzacskóba helyezem.


Készítettem faggyús kóc labdacsot is, nem voltam vele megelégedve függetlenül attól, hogy meg tudtam gyújtani és égett.



Ilyeneket nem fogok magamnál hordani, mert felesleges számomra. Bár merre jártam, minden évszakban találtam éleszt éket, tüzelőt. Szikravetővel, papír nélkül is mindég meggyújtottam a tüzemet.
A fentieket azért írtam le, hogy segítsek azoknak, akik ennek szükségét érzik.
Játékos gyakorlatként is érdemes ezeket elkészíteni, kipróbálni. kellemes családi program.
Jó szórakozást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése