2018. október 28., vasárnap

Eszköz készítés, kovácsolás , grillezés


Eszköz készítés, kovácsolás , grillezés




Szép őszi reggelre ébredtem.



 A köd bokáig ér, csendesen szemerkél az eső. Olyan idő van, amikor a kutyát sem zavarják ki a házból. Csakhogy én nem vagyok kutya. Nem is zavar senki, úgy hogy megyek. Felkanyarítom a hátiszákom, már minden bekészítve. A mai tervem, csülökgrillezés. Meg ami még belefér.
Ideje lesz kipróbálni esőben is, a még régebben vásárolt Decathlonos eső védő kabátomat. Erről csak annyit, hogy belülről beleizzadok, kívülről pedig beázok. Mehet a szemétbe….
Az esőkabátomnak köszönhetően, rendesen vizesen, de jó hangulatban megérkeztem a táborhelyemre.
Begyújtottam a 20 l –es hobó kályhát. Olyan huzat volt, hogy majd el szállt. / No most egy kis visszaemlékezés. Gyerekkoromban karácsonykor mindig volt narancs. Ezeket egyenként egy nagyon vékony papírba csavarva árusították. Ilyen papírhoz, néha máskor is hozzá jutottunk. Hatalmas élvezet volt ezeket reptetni. Több variációban. A lapot félbehajtva, sátor alakban. A másik hogy henger alakban a talpára állítva. Többre most nem emlékszem. Ezeket az alakzatokat meggyújtottuk, és ezek felemelkedtek. Annyira könnyűek voltak, hogy a meleg levegő felemelte. Csodás volt.
Szóval, a kályha is majd felszállt. Mehet bele úgy két, három marék faszén. Kezdődjön a grillezés.
Tegnap direkt ezért bebuszoztam a városba és bevásároltam. Egy szép kis csülköt. 1.1 kg súlyút. Hozzá a fűszereket, amikből egy száraz pácot kevertem. Általános Rub a neve. Ezt bele kell dörzsölni a húsba jó alaposan. A Rub maga is azt jelenti, hogy dörzsölni kell. A rubozott csülköt hűtőbe tettem.

Általános rub
1 ek só
1 ek puha, sötétbarna cukor
1 ek pirospaprika (magyar)
1 ek chilipor
1 tk fokhagymapor
1 tk vöröshagymapor
½ tk őrölt feketebors 

 A csülköt feltettem a rácsra.



 Lefedtem a másik vödörrel és magára hagytam.




Egyik hölgy társunk feltett egy orosz fotót, a csoportba, az interneten, felszerelésről, és azon egy csinos kovácsolt kanál is látható volt. Ő szeretne egy ilyent. Hogy is kellene ezt elkészíteni. Hamar jött az infó. Kell egy szép ujj fényes kanál, ezt felizzítani, kalapáccsal megverni, és kész is a hamis kovácsoltvas kanál. Rögvest neki láttam, de csak a gázfőzőmet tudtam itthon használni erre a célra. Az bizony kevés hőt produkált, nem izzott a kanál. Azért alaposan megklopfoltam. Egészen pofás lett.



De azért ez mégis csak csalás.
Egy konzervdoboz fedeléből, egy lapos kör alakú lemezből, hidegen kikalapáltam egy merőkanalat. Mogyorófa ágból nyelet is kapott. Primitív, de használható-



Ma viszont van rendes tüzem, nosza. Csak faszénparázs, nem egy kovács kemence. A tegnapelőtti kanalat belehelyeztem izzani. Hát nem izzott. Azért csak kivettem és kalapáltam a baltámmal egy méretes folyami kavicson. Méretét tekintve, inkább egy jókora kő. Elég szép mintát vertem bele, már hasonlít egy igazi kovácsolt eszközre. Darab bodza ágból nyelet is ütöttem rá. Ez kész van.




Hoztam magammal egy ujj konzervdoboz tetőt, egy kör alakú lemezt. Ez is bekerült a faszén parázsra. Kör körösen ütve, szép kis tégelyt alakítottam ki. Az egyik szélén a fogómmal betéptem, és a két szélt palást szerűen egymásra húztam.



Vissza a tűzbe. Nem izzott, fel pirosra, de azért egymásra kalapáltam, a két csücsköt. Behasított mogyoróágból nyelet ütöttem rá. Kész egy leves szedő kanál.




Nem voltam nyugodt, mert ok, hogy készítettem tárgyakat, de ez nem az igazi.
A folyó part hordalékában ott hevert egy rozsdás, törött, lyukas ásó.




 Ez már kihívás. Ebből hogyan tudnék például kanalat csinálni. Elég vicces ötlet. Mint a régi viccben, Mi lesz ebbűl idesapám? Sámlit szeretnék, de ha el nem ba… akkor még fogpiszkáló is lehet belűle.
A csülköt is szemmel tartottam, forgattam, pótoltam a faszenet, a leégett helyébe.
Kevés volt a faszén parazsa, ezért begyújtottam a nagy tüzet is. Az ásóból a baltámmal letörtem egy darabot.




Ezt a már nagyobb tűzbe helyeztem. Kezdődött a kovácsolás. Ez a lemez túl vékony volt, lyukak keletkeztek a balta foka nyomán.
Az ásó belső része vastagabb anyaggal bírt, hát onnét törtem le, hajtogatással, újabb darabot.




Ez már jó anyag. Többszörös kalapálással kialakult a kanál medre, formája. A bökkenő, hogy mint a szobrásznak, le kellene faragnom a felesleges anyagot a kanálról. Mert a kanál az ott van a lemezben, csak le kell szedni azt, ami nem oda való.



A baltámmal, késemmel, ezt nem tudtam itt megoldani. Mert sajnáltam volna őket hidegvágóként használni, ha egyszer nem muszáj.
A kikalapált lemezt eltettem a hátizsákomba, és otthon a megfelelő eszközökkel befejeztem a kanalat. Egy birka csontból nyelet is kapott. Én pedig már ezzel kanalaztam az esti levesemet.





Ez azért már valami. Egy rozsdás ásóból kanál.
Annyi darabot törtem le az ásóból hogy a maradék uj formát vett fel. Felcsigázta a fantáziám. Még hajtogatva letörtem, amit sikerült.  A közepéből pedig lándzsát kalapáltam.




A köpű adott, bele egy hagyomány szerinti mogyoró ágat. Kész is van. Belehajítom a tűzifa tuskóba, hát bizony keményen áll benne. Nem győzöm kirángatni.



Egy kis lándzsavetés gyakorlás. Oly stabilan áll a fák törzsében hogy rá is állhatnék, mint a Busmanommal szoktam tenni. Már ott tartok, hogy ráállok, amikor megdöbbenek. Ez még képes és a fűrészes fogaival elvágja a bakancsom talpát. Hajdan egy speciális ereszkedéssel jöttem le néhány emeletnyi magasból. A kötél a bakancsom talpa alatt futott, azzal fékeztem a zuhanást. Keresztbe elégette a bakancs talpát. Na ezt nem felejtem.




Ez a csúnya lándzsa, a szabálytalan fűrészes éleivel, kegyetlen.




A súlya miatt erősen, keményen lehet vele szúrni. Ha beleverődik egy testbe, hatalmas roncsolást visz véghez. Dobni csak közelről sikeres, de két kézben tartva döfni, az elrontja a napját az ellenfélnek, vagy a vadmalacnak. Nem harcolni szándékozok vele, de ha kell jó tudni, miből mit tudok kihozni.
-
A kanalak



Míg a kovácsmesterséggel kísérleteztem, elkészült a csülök is.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése