Rafting a Salzachon.
„A Salzach 225
km-es hosszával az Inn leghosszabb mellékfolyója. Útjának nagy részét
Ausztriában teszi meg, az utolsó 59 km-es szakaszán határfolyó Ausztria és
Németország között.” Wikipédia
Hossz: 225 km
Vízhozam: 251 m³/s
Medence területe: 6 700 km²
Torkolat: Inn
Forrás: Kitzbühel Alps
Hidak: Salzachbrücke
Városok: Salzburg, Sankt Johann im Pongau
Ezen az úton, St. Johann feletti szakaszon eresztettük
vízre a speciális gumicsónakot.
Annyit érdemes tudni róla, hogy több cellás az oldala és
az alját borító gumi lapon erős pántok vannak elhelyezve ahová az oldal szélen
ülő utasok be tudják dugni a lábfejüket, ezzel védve magát a kieséstől.
Lyukas a csónak, sőt mennyi lyuk van rajta. Hiszen itt
befolyik a víz. Így igaz, de ahol be tud folyni ott kifelé is. Ez fontos, mivel
fentről bezúduló víznek valahol távoznia is kell, meregetni nincs idő. Jól
kitalálták ezt már. hogy a légzsákok fenntartsanak. A fenék sem lehet merev padozatú,
mint pl a Zodiáknál amivel a sarki jéghegyek között száguldoztam. Itt a zúgók
miatt hajlékonynak kell lennie. A középre beillesztett padok, inkább csak a
mereven tartást szolgálják, mert nem azokon ülünk.
Ez a túra nem magán akcióm volt. Felkerestem egy Rafting
ot szervező társaságot és bejelentkeztem. Mivel egyedül csavargok, gazdaságosabb
volt, hogy csatlakozzam egy társasághoz. Így nem is ismertem az útitársaimat,
de még beszélni sem tudtam velük, mert
Csehek voltak. Két vezető volt velünk. Nekik másféle mentőmellényük volt,
melynek egy zsebébe egy hosszú mentőkötél van rendszeresítve.
A parton átöltöztünk a neoprén ruhákba, mentőmellény és
sisak tartozik a felszerelés részeként. Rövid eligazítás előzte meg a vízre
szállást.
A vezényszavak, jobb oldalt húz, baloldalt húz, mindenki
teljese erővel, / ez a zúgós szakaszoknál / majd a lecsendesült vízen , a
pihenj .
A telephelyről kis busszal mentünk a beszállási helyig és
utánfutón vittük a csónakot.
Meredek parton ereszkedtünk alá.
Csendes szakaszon kezdtünk, gyakorolva a vezényszavak
megfelelő végrehajtását. Hamarosan egy kis folyó torkolatához értünk. Kiszállás
után feljebb sétáltunk a sebes víz mentén. Egyik vezetőnk lent maradt a
torkolatnál, mellig a vízben állva. Másik vezetőnk bemutatta hogyan
viselkedjünk, ha beborulnánk. A sodrás irányába fordulunk, és lábbal előre
hagyjuk hogy sodorjon a víz. Mintha egy fotelban ülnénk. A mentőmellény fenn
tartja a felsőtestünk, legalábbis a fejünk, hogy időnként még levegőt is tudunk
venni. Bármikor szikla kerülhet az utunkba, és ezzel jobb, ha a lábunkkal
találkozunk és nem a fejünkkel csapódunk neki.
Egymásután szép sorjában lecsusszantunk a folyócskán. A
torkolatnál maradt túravezető biztosított, nehogy valamelyikünk kisodródjon a
Salzachra.
Az időjárásra nem lehetett panasz, de a víz hőmérséklete
még a 10 C fokot nem érte el. Jó hasznát vettük a speciális ruházatnak.
A folyó bővizű, gyors sodrású, zúgókkal telítve,
amilyennek lennie illik egy jó kezdő rafting túrához.
Egy kis bohóckodás
Csendes vizeken
Mindenki húzzon bele.
Majd egy kis lazítás
A megmérettetés
Vigyázat vízesés.!
A továbbiakról már nincs fotó, se film, legalábbis én
hozzám nem jutott el. Sajnálom és sajnálhatják kedves olvasóim is.
A kaland filmekben innen szokott izgalmassá válni a
helyzet.
A vízesést jelző tábla előtt kikötöttünk, és egyik
vezetőnk partra szállt, hogy közelebbről szemrevételezze, hol tudunk átjutni,
melyik ágat válasszuk.
Már jött vissza, s majdnem elérte a csónakunkat, amikor
elragadt a sodrás. A kezében ott volt a csónak kötele. Azt már nem láttam, hogy elengedte e, vagy
pedig vontatóra vette magát. Előre kellett nézni, és keményen evezni, nehogy
megperdüljünk. A folyó jobb partjától néhány méterre haladtunk egy nagyobb
szikla fölött átzúduló víztömeg rántott magával, le a vízesésen. A csónakunk
orra meredeken lefelé irányult. Ezt még bírnia kell, erre van kiképezve. A
rugalmas test nem roppan meg, hajlik, ahogy a víz akarja. Lábfejemmel a pántba
akasztva stabilan tartottam magam, ebben a lefelé irányuló helyzetben. Ekkor
történt a „katasztrófa” Előre- jobbra billentünk, és már borult is a csónak, fejre
álltunk. Én a bal oldali peremen ültem, és a boruláskor fejjel előre buktam be
a vízbe, a gumicsónakkal együtt fordulva fejjel lefelé.
Ekkor valami furcsa dolog történt. Az idő szinte
lelassult, és én higgadtan lassan gondolkodni kezdtem. A lábfejeim még a pántba
szorítva, tehát akkor én most fejjel lefelé vagyok a csónak alatt a folyóban,
miközben sodor a víz. Először a lábaimat kell kiszabadítanom, és Nem levegő
után kapkodni, mert az itt nincs. Egyik lábfejem-kiszabadítottam,
megnyugtatott, hogy ez simán ment. A másik lábamat is szabaddá tudtam tenni.
Akkor most fel a felszínre. Minden bizonnyal a csónak alatt vagyok.
Ha a csónakkal felborulva
felnézel, és sötétséget látsz, az nem a pokol, hanem a csónak feneke.
Amikor már úgy éreztem, hogy a fejem van felül, és
fellöktem magam. Kinyitottam a szám, de nem levegőt vettem, csak teszteltem,
hogy mi van ott. Víz. Még nem tudok levegőt venni. Kezemmel megtapogattam a
csónakot, a széle felé húztam magam. Megint lebuktam, hogy most már a vastag
perem alatt átbújva a csónakon kívül emelkedjek fel. A körbefutó kötélzetbe
kapaszkodtam, hogy ne veszítsem el a csónakot, és itt most már felhúztam magam,
és a fejem is kiemeltem a vízből.
Mármint amennyire sikerült, a habzó, fortyogó folyóból kiemelkedve
levegőhöz jutnom. Lábbal előre, ahogyan tanították, a kötélzetben kapaszkodva
vontattam magam. Kis pihenőre és sok levegőre volt szükségem. Lélegzethez csak
időnként jutottam, mert még nem jutottunk csendes részre, és ezen a zúgós
szakaszon bizony nincs könnyű dolga a hajótöröttnek. A hullámok, időről –
időre, átcsaptak felettem. A pihenés helyett is csak egyre fáradtabb lettem.
Abban csak reménykedni tudtam, hogy mindenki megvan, és
életben. Az orrom előtt magasodó épen maradt csónakrésztől alig láttam. Azt
igen, hogy valaki ül, vagy fekszik rajta.
Pár száz méter száguldozás után, lassult a víz, partot
értünk, és mindenki épségben.
Miután csónakunkat kiemeltük, megtaláltuk a baleset okát.
A partközelben valami vas darab állhatott ki a sziklák közül, és az
felhasította a jobb első cellát, ettől borult fel a defektes csónakunk.
A meredek parton felvontattuk, kicipeltük az útra. Rövid
pihenő után új csónakot érkezett a bázisról. Ezzel folytattuk utunkat, bár egy
fővel megcsappantunk. A társaság egyik hölgy tagjának elege lett a kalandokból,
ő inkább autóra váltott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése