2017. október 5., csütörtök

Barlang Bivak 2.

2. Munkanap



Munkával töltöttem a napomat. Reggel bementem a városba viharlámpát venni. Mivel gyalog és vonattal mentem, ráment a délelőtt. Sokat szidom ezt a modern világot és nem ok nélkül. A viharlámpa , petróleummal működik. Kérem az eladót, mutatja, Valami lámpa olaj nevű akármi. Ez van,  ezt viszem. / hajdanában Magyarországon azon akadtam ki, hogy nem kapni petróleumot csak, " Farmer fény " nevű akármit. Lehet hogy valami petró féle, csak így sokkal drágábban adhatják el. Az őskorban még hordóból töltöttük át a jófajta tiszta petróleumot. Kellett ez a kis kitérő mert a lötty amit vettem tényleg lámpa olaj, és nem a vihar lámpába való.  Ezért ezt ajánlom mindenki figyelmébe vásárláskor.

/ az olajmécsesnél a kanóc az olaj tetején ég, A lámpában, a kanócot feltekerem még vagy 3 cm rel az olaj szint fölé. A kanócnak fel kell szállítania az olajt a kapilláris cső elv alapján. Meg is teszi, de csak lassan mert az olaj sűrű. Nem gázosodik meg, egyéb baja van. Nem ide valóm Ég - ég de csak gyengén.
 Remélem, kapok hozzá petróleumot is, ha nem, keverek az olajhoz spirituszt , vagy valami hígítót.

A napok óta tartó esőzés eredményeként, a hegyekből nagymennyiségű csapadék futott be a Salzachba, és megemelte a vízszintet. Az uszadék fák részben eltűntek. Mentsem ami menthető, nekiláttam feljebb hajigálni a fákból. Nem mintha nagy szükség lenne rá, hisz körülöttem sűrű erdő, sok száraz kidőlt fával. De a kis ördög nem hagy nyugtot, hogy veszni hagyjam a sok fát. Éltem én pusztában is, meg jártam sivatagokban, ahol a legjobb és egyetlen tüzelő a száraz teve gané volt. De milyen jó volt!
Felmentem a várba, összepakoltunk Joseffel és Ő a busszal meg a szerszámokkal megint levitt a dűlő útig. Nevetek magamban hogy mennyire tetszik neki, amit csinálok. Ő már előre feltöltötte és megreszelte nekem a láncfűrészt. Este fél hétre jön értem. Ok.

Mint már láttam tegnapelőtt, a barlang oldala és teteje helyenként morzsolódik. Megütve a hangja arra utal, hogy légréteg van alatta, tehát könnyen leválik.  Ezek a kisebb nagyobb darabok, leeshetnek a levesembe, de akár alvás közben a fejemre is koppanhatnak jóóóó éjszakát kívánva.
A kis kincskereső csákányommal, nem vicc, abban a szaküzletben vettem ahol a kincskereső, fémkereső műszereket árulják. Itt az ilyen munkákhoz szükséges csákányt, ásót, lapátot stb is lehet kapni. Természetesen kis méretűek, könnyűek, erősek. Jó szerszámok, megérik a ráfordított költséget. / voltam már aranyat mosni is sikerrel , de ez egy másik történet. /
Vissza a kalandozásból. Körbe ütögettem a barlangot és mintegy 4 talicskányi törmeléket vertem le. Na jó, elsőként  a petróleum / olaj lámpának véstem ki a helyét. Természetes, hogy ahová kinéztem a helyét, ott jó fajta kemény kőzettel találkoztam. Végül is kitalicskáztam minden oda nem kellőt.
Röpke szusszanás, némi gyümölcslé / alkoholos, helyi nevén Snapsz / elfogyasztása után, fél palack szénsavas ásványvízzel kísérve, túltettem magam a pihenés nevű időpocsékoláson.
Második terv mára, anyaggyűjtés. A fekhelyhez, a vilobedhez, és a tábori fotelhoz.
Az ösvényre rázuhant egy bükkfa a nem távoli időben. Valaki beledarabolt, némileg járhatóvá téve az utat. Én ebbe besegítettem és lefűrészeltem két 80 cm es darabot. A fekhely két végét tartja majd. Kellett még két darab, bő 2 méteres kar vastag fa. Ennek a begyűjtése sem okozott gondot. Valamilyen keményfát választok. Itt meg kell hogy jegyezzem. A környezetemben, a leggyakoribb a fenyő. Egyenes, magas, könnyű vele dolgozni. Most jön a de. Nem olyan hosszú életű, és ami a leglényegesebb, a gyanta.
Jó ha van, de jobb ha nincs. Mikor mi a fontos. Tűzgyújtásnál, szigetelésnél és sok munkánál öröm ha van gyanta. DE ráülni egy gyantás fára, háát a nadrág bánja. Meg még sok minden más is. Szóval a fekhelyem, ülő alkalmatosságaim ne legyenek fenyőből. Pedig szeretem, meg szép, meg minden, de a használhatósága, hát, nem mindég van csúcson. Finom munkákhoz kezelik de ehhez nem értek. Itt a vadonban a Bushcraft nál én ekként használom.
Behordtam a barlangba a fekhely vázának az anyagát. A sarkoknál kissé belecsákányoztam a sziklába, hogy jobban feküdjön. Ez meg is van. A munka nagyobb része eztán jön. Begyűjteni a kb 150 db 80 cm es egyenes, egyenletes, nem görbe és a többi kívánalomnak megfelelő gallyakat. Ez egy másik szórakozás. A Gyűjtögetés.
A viharlámpa fénye is segít, de inkább csak hangulatot ad. A fejlámpámmal világítok.
Már megint kitérőt teszek. Melyik a Vihar lámpa, és melyik a Petróleumlámpa. Mind a kettő kanóccal és petróleummal működik. Alapvetően abban különböznek, hogy a Petróleum lámpának az üveg burája más formájú. Alul hasas, majd felfelé karcsúan hosszan nyújtott. Mögötte egy fém homorú tükör szórja szét a fényt.
A viharlámpa üvege alacsony, hasas. Felette egy fém sapka védi. Nincs mögötte tükör, nem szórja a fényt. Ugyanakkor, ezzel a lámpával ki lehet menni a házból a viharba, ez nem alszik el. Nekem a barlang világításához egy petróleum lámpa kellene, de azt már nem tudom hol kapok.

Mindenki figyelmébe ajánlom, ha lát valahol petróleumlámpát, szerezze meg és becsülje meg. Csakúgy, mint a Karbid lámpát. Erre majd visszatérek.
Vissza a gyűjtögetéshez.
Következő a tábori fotel, vagy minek nevezzem. Királyi trónus. Leginkább annak tekintem, mert hatalmas helyet foglal el. Uralkodik a hely felett. Kényelmes és jópofa.
A fő tartóoszlopait mely három darabból áll, ma kivágtam és behoztam.

Míg ezeket kerestem lépten - nyomon száraz fák kerültek az utamba. Természetesen kidöntöttem őket gyökerestül, ami nem volt nehéz tekintettel arra, hogy milyen kajakos legény vagyok. Azért nem árt tudni, hogy nem az Alaszkai Mamut fenyőkről van szó, hanem az itteni sziklák között elhalt kar vastag fácskákról. Persze vannak itt combosabb törzsek is, meg még olyanabbak is, de azokat most bölcsen kikerülöm.

Következő napi program a téli tüzelő gyűjtése. A fentebb említett száraz fácskák mellett ott voltak még, a szanaszét heverő régebben kidőlt félredobott fatörzsek is. Eljött a láncfűrész ideje. Több talicskányi fát felfűrészeltem, behordtam és a sziklafalhajlata által, esőtől védett, zugában felraktam. No még egy fuvart  behozok és ismét aprítani kell, Ekkor hangokat hallok. Josef érkezik és ezek szerint vendéget is hoz.
Esteledik, még fel is kell menni és elpakolni. Elég volt mára a  munkából, jól haladtam. Josef is megelégedéssel dicséri a mai teljesítményt. Kifelé menet közösen még felfűrészelünk, és arrébb görgetünk néhány

 „ derekas „ fatörzset. Holnap vasárnap, ne dolgozzak. Mondja. Elég lesz a három bemutató neki.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése