2018. április 11., szerda

Burgonyából mécses, faggyúval és étolajjal


      

 Burgonyából mécses, faggyúval és étolajjal



Hol volt, hol nem volt, élt egyszer egy ifjú ember, a főváros szülöttje. Mindig vonzotta a természet, az állatok, a hegyek, a kirándulás. Természetesen magamról mesélek. Ahogy teltek az évek tágult a világom, és már nem elégedtem, meg az egynapos Pilisi kirándulásokkal. Jöttek a túrák, a szabadban alvások. Tűz mellett, egy szál lópokróccal takarózva. A bakancsomat a tűz mellett szárítottam, majd a gyógyszertárakban kapható ujjnyi darab szarvas faggyúval kezeltem le.
Nem szerettem a városi életet, így lettem tanyasi. Figyeltem, tanultam. Megismerkedtem a faggyúval, mint táplálék, és mint kisütve sokoldalú hasznosítási lehetőségeivel. A műszaki üzletekben, dobozban árulták, a vízvezeték szerelők kenderkóccal és faggyúval szerelték a horganyzott csövek illesztéseit. Háznál vágott kecskéből, birkából jutottam az első adag faggyúimhoz. Amúgy csak nyersen tettem ki télen az énekes madarak számára téli eleségként. Az ilyen nyers faggyú romlandó, ezért fagyasztva kell tárolni. Az apróra vágott faggyút lábosban kisütöm, leszűröm a töpörtyűjét, amely szintén fogyasztható. A kisült faggyú, évekig, sőt évtizedekig károsodás nélkül tárolható. Ennek bizonyítéka, hogy Attila barátomnak hajdanában adtam egy doboz kisült faggyút, és ő említette, hogy nemrég a kezébe akadt, és bizony még csak meg sem avasodott.
Mongóliai útjaim során szoktam rá a faggyúevésre.
Mire használható a kisütött faggyú?
Étkezésre, mint bármilyen zsiradék, vagy növényi olaj, de velük szemben előnye a tárolhatósága, az avasodás mentessége.
Bakancsok, bőr nemük, puhítására, vízhatlanná tételére.
Tömítő anyagnak.
Világításra.

Igen egyszerű megoldást említett Zia kedvesem, egy gyerekkori emlékét, mécsest burgonyából, melyet ők zsírral készítettek.
 Ezt fogom most bemutatni, annyi különbséggel, hogy zsír helyett faggyút használok. Miért is, azon egyszerű oknál fogva, hogy a sokrétű használhatósága miatt faggyút hordok magammal.
Elkészítése roppant egyszerű. Egy burgonyát lefektetünk az asztalra, a tetejét vízszintesre levágjuk. A közepét kivágni, oly módon, hogy egy kis üreget kapjunk. Ez a mécs, tároló edénykéje szerepét tölti be. A faggyút felolvasztani, beleönteni a burgonyába. Ez az éghető anyagunk, melyet azonban hiába gyújtunk meg gyufával, nem fog égni.  Ezért szükségünk van kanócra. A célnak tökéletesen megfelel egy pamut csík, valamelyik öreg, szétvágott pólónkból. Egy ilyen öreg póló darab nagyon sok mindenre használható. Például vízszűrőbe, szenesítésre, törülközni vele, és mint itt bemutatom, lámpabélnek, mécses kanócnak is.  Ezért jó, ha van nálunk.
Az ujjnyi darab kanócot belesüllyesztjük a faggyúba, és a felső végét érdemes a burgonyához támasztani, hogy ne süllyedjen el.
Már csak meg kell gyújtani.




A havas háttér is mutatja, hogy télen, fagyban is kifogástalan.
Az égő mécsest, bevittem a szobámba, ahol addig világított, míg a faggyú ki nem fogyott a burgonya belsejéből.






                           Faggyú mécses burgonyában. II.

Nem most készítem elő szőr, de a gyakorlat teszi a mestert. A készítését most egy fotósorozatban bemutatom.
Anyagszükséglet. fagyú, ez itt mos kecske faggyú. egy burgonya, amelynek a tetején kivájtam a közepéből egy diónyi mélyedést. Valamilyen pamut darab, vagy lámpabél. Most egy konyharuha darabból vágtam le egy kis csíkot.



A pamut csíkot hosszában összehajtottam, és belehelyeztem a burgonya mélyedésébe, és a szilárd faggyú kaparékkal megtömtem.



A kanóc kiálló részét bedörzsöltem faggyúval.. és meggyújtottam.


A kezdeti láng hamar lelohadt. Hiszen a beledörzsölt faggyú elégett.




Azonban ez a kis hő is elegendő volt ahhoz, hogy megolvassza a kanóc körül a faggyút. A folyékony anyag már fel tud szívódni a kanócon, és egyre növekvő lánggal ég.




Ha a kanóc hozzáér az oldalhoz, gyengébb a láng, ha beljebb igazítom, nagyobb a felszívó és égő felület, nagyobb a láng.



Ennek a kis kanálnyi faggyúnak az égési ideje  Ez esetben  40 perc.
Az étolajjal azonos térfogatú faggyú kétszer olyan hosszú időtartamra elegendő világításra ennél a mécsesnél.








                                Étolaj mécses burgonyában


Folytatom a kísérletet. Miután elégett a burgonyából a faggyú. Kitöröltem és az előző anyagból egy másik azonos csíkot vágtam kanócnak és azt helyeztem be a burgonya mélyedésébe.
Most napraforgó étolajjal öntöttem. Szinig.



A meggyújtás után azonnal nagy lánggal kezdett égni, ami nem is --lankadt le, hiszen az olaj folyékony és azonnal felszívódik.



Nagyobb lánggal ég, de gyorsabban el is fogy. Az égési idő kb 20perc.

,



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése