2018. november 19., hétfő

Faszén készítés.


                                          
                                                 Faszén készítés.




Egy 20 l es vödörbe raktam, lábon száradt fiatal fa, / valószínű Bükk / törzséből, felfűrészelt és széthasított darabokat.




A vödör fedelén egy 200 as szöggel lyukat ütöttem, a távozó gázok számára, majd rátettem, ezzel lezárva  vödröt.
Tűzön, tűz felett hagytam szenesedni a fát. Szépen jött a fehér füst.



Másfél óra múlva megnéztem. Még csak gyengén szenesedtek .




Az alján egy kisebb darab viszont már teljesen elszenesedett.




A következő alkalommal tovább szenesítettem.   Az eredmény megfelelő. Minimum bolti minőségű faszénhez jutottam.





Arra nagyon kell vigyázni, hogy csak akkor szabad felnyitni, ha már teljesen kihűlt. A langyos még nem jó, mert szép lassan begyulladhat.
Ezt tapasztaltam, amikor az egyik ellenőrzés során a „kihűlt ” vödör aljáról kiszedtem a kisebb,  kész darabokat.
Kiöntöttem egy vödör fedőre. Hamarosan arra lettem figyelmes, hogy finom füst száll fel.



 Izzani kezdett. Lefedtem, de még így is kapott annyi levegőt, hogy a fedő is melegedett.
Kihasználva a” tűzhelyet”.  Banánt sütöttem rajta.



 Még letakartam alufóliával, míg végre kihűlt.

Későbbiekben a faszenet, grillezésre, BBQ zásra használtam el.



A faszén égetése, nem jelent külön gondot a táborban.  Amikor ég a tűz, ráteszem, ha szükségem van a helyre a tőznél, akkor leveszem.  AmÍg este csak ülök a tűz mellett, melegszem,  a faszén is el készül, Ha nem  egy nap alatt az sem jelent  gondot.
A tűz mellett szárítom az uszadék fát, rajta pedig a vödörben szenesítem a fát,





Mi haszna lehet a faszénnek, túrázáskor, táborozáskor.



A súly.
1kg faszén parazsán megsül egy egész csirke, vagy 1kg oldalas, gomba, zöldség, hal vagy bármi más. Igazából nem kell tüzet gyújtanunk, Láng, fény nem lesz,. de kis füst és az illata az messze elszáll.

Az időjárás.
Minden csurom víz lehet , a faszenet könnyű begyújtani, és ha spórólni akarunk vele. Mellette, felette száríthatjuk a tüzelőt, amit még időben ráteszünk, amíg még van jó parázs.
Érdekes tapasztalat volt, Kenyában, az Esőerdőben. Mindent a sűrű növényzet borít, fa van bőven, de azt meggyújtani, már nem is egyszerű. Nem csoda hogy itt sok a szénégető. Kis zacskóban veszik a faszenet, és azon sütnek főznek. Táboroztam katonák mellett, akiknek pici vastag falú „ fazekuk” volt és abban izzott a faszén.  Az volt a tűzhely.






Víztisztítás.
Jobb híján, az ilyen apróra tört faszénen átszűrve, iható vizet kaphatunk.




Gyomorbántalom estén.
Fertőtlenítő „ tabletta „ Ez nem aktív szén, ezért több kell belőle, de jobb minta a semmi,

Végezetűl, csak szórakozásból is szenesíthetünk fát.
Semmit sem veszíthetünk vele, csupán a tapasztalati tudásunk fog gyarapodni.

Jó szórakozást.


Ehhez kapcsolódó téma a pudvás fa szenesítése.
 A Punk Wood készítése.


Pudvás fenyő szenesítés élesztéknek.


Egy fenyő ág pudvás belsejét kikapartam. Ahhoz túl nedves volt, hogy acéllal és kovával felizzítsam.




Dobozban, tűz felett elszenesítettem.



A nagy vödörben a faszén készül, a kis dobozban a Punk Wood





Miután kihűlt, acéllal szikrákat pattintottam rá. Hamar parázslani kezdett.  Amikor fújtam szikra esőt zúdított rám. Meggyújtottam a tollas ágat.





Lezártam, hogy kialudni, kihűlni. Újabb próba, siker. Harmadszor is megismételtem.
Eredmény. Könnyebben gyulladt, meg mint a szenesített pamut, bár arról sem mondok rosszat.

https://www.youtube.com/watch?v=zkzRy_nBBok&list=PLitOMHl3feBlP4bmkZ3U71OLYRanSE5Zs

https://youtu.be/zkzRy_nBBok



 A természetben fellelhető, nincs szükség a civilizációra, a tiszta pamut beszerzéséhez.
  A tollasság meggyújtása után lezárom, kialtatom. Többször is meg lehet gyújtani. Könnyebb elkészíteni, mint a taplót.


Ez az éleszték a nemzetközi szakirodalomban Punk Wood néven ismert. Hatékony, és bármilyen pudvás fából elkészíthető. Hamar nagy mennyiségű parazsat produkál.


Ha az izzó Punk Woodra faszenet teszek, azt is  izzásba hozza, begyújtja.




1 megjegyzés:

  1. Pótolhatatlan az általad itt megosztott rengeteg túlélési tapasztalat/ötlet!!! Köszönöm, mindig szívesen olvasom. A faszénnel kapcsolatban, emlékszem, gyerekkoromban mogyoróágból én is készítettem kiváló rajzszenet. Tangó pasztás dobozban, az akkori vegyes tüzelésű konyhai sparheltünkben. Az iskolában büszkén mutogattam a saját szénnel készített rajzaimat. Megjegyzem, akkor én a dobozt száraz homokkal teletöltöttem. :)

    VálaszTörlés