2018. december 22., szombat

Házi nyúl bőrének kikészítése. Primitív technológia.





    Házi nyúl bőrének kikészítése.  Két nap leforgása alatt.




Primitív technológia.                      




Az alábbi leírásom egy Tímár számára, bizonnyal kontárkodásnak minősül, de én itt a primitív módszert akarom bemutatni, amivel ha nem is minőségű, de használható prémet kapunk. Ez már tartós, nem rothad, időt álló.

Egyszerű módon, konyhasóval.
A leütött nyúl mellső lábait az első ízületnél levágom. A farától kezdve zsákszerűen lehúzom a bőrt. Úgy is szokták mondani, hogy lerántja az ember a bundáját. A mellső lábak is könnyen kihúzhatóak mivel előzőleg levágtam a tappancsokat. A fejnél levágom. A tetemet kizsigerelem, és az ehető részeket félre teszem.
 Itt most a prémmel foglalkozok.  Hús nem maradhatott az irhán, ha valami mégis akkor az leszedjük.
Az irhát / a szőrös fele belül van ./ Alaposan bekenem, bedörzsölöm konyhasóval. Ügyelve, hogy a szélek, redők ne hogy kimaradjanak.  Az ilyen helyen bepállik, és hullik a szőr.
A besózott gereznát, egy műanyag tálcára terítve, bevittem a szobába száradni.  Erre a prémre szükségem volt azonnal, ezért nem tároltam.
Hajdan az volt szokásom, hogy a téli prémeket, tisztítva sózva egymásra pakoltam egy ládában és ott várták meg a következő hosszú téli estéket, amikor a tűzhely mellett ülve kapartam a bőröket. Ha egyszer belekezd az ember, minden télre van mit feldolgozni.




Itt 20 C alatt van a hőmérséklet. Hirtelen hőnek nem jó kitenni.
A só kiszívja a nedvességet a bőrből. és vizes lesz. Majd megszárad.
Másnap reggel folyik a lé a tálca aljában, ez jó. A bőr felszívja a sós lét, a víz elpárolog.

Estére a gerezna már szikkadt, a víznek nyoma sincs.
Elkezdtem a hártyák lehúzását, körömmel csipkedve. Ez nem igazán előnyős, mert ki is téptem egy helyen. Szerencsére csak a hátsó végén, amit amúgy is levágtam volna. Közben húzkodtam a bört, széltében hosszában, keresztben, és gyűrögettem.
Ezt hajdan az asszonyok rágással oldották meg. Szó szerint, rágták a bőrt, így puhították.




Már több mint tíz éve nem foglalkoztam bőrkikészítéssel.
Akkoriban egy kaparó eszközt használtam. Egy egyszerű derékszögben hajtott vasból. Ilyen formában lehet kapni a szaküzletekben. Mivel ennek éles sarkai vannak, ami nekem hátrány, ezért azt legömbölyítem. A lemez éleinél, enyhe kaparó élt képezek ki. Csak alig legyen sorjás. Olvastam, hogy a kopott vas fűrészlapot ajánlják. Kipróbáltam, de nekem nem tetszett. Könnyen belekapott az irhába. Valahol halottam, hogy az Észak Amerikai Indiánok mit használnak. Annak alapján találtam ki a derékszögű vasdarabot.
Egy jó hidrokvarcit kő, még jobban tetszene, de nehéz hozzá jutni. Maradt a görbe vas.
Így aztán a műhelyben fellelt anyagok közül kiválasztottam a nekem megfelelőt.  Lecsiszoltam a sarkokat, kiképeztem a finom kaparó élt, és azzal dolgoztam ma délután.




Ez lett az eredmény, 24 óra elteltével, a nyúzás sózás, és a kaparó használata után.




A hát rész erősebb, vastagabb.




Összegyűrve is fotóztam, hogy lehessen sejteni a puhaságát.  Természetesen amint letettem, rögtön „kirúgta” magát. Még így is látni, hogy nem sprőd.





Ha takarót, kabátot szeretnék készíteni ilyen süldő nyúl prémjéből, alá varrnék valami vásznat, bélésanyagot, hogy a varrásoknál szét ne szakítsam.  Ilyen módon kikészített téli, kóbormacska prémjéből varrtam meleg kesztyűt, bélésanyag nélkül, és jól szolgált. De annak nagyon erős a bőre.
Az idősebb házinyúl téli prémje is jobb mint a süldőé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése