A Banyatank - ról.
Mint
praktikus, üzemanyagmentes, szállító eszköz, a Bushcraftokon is, és szállító eszköz a túlélő felszereléshez is.
Lapjára összecsukható.
Amikor elő szőr olvastam erről, nem tudtam
hová tegyem, miről is van szó. Aztán majd leestem a székről a röhögéstől.
Találó egy név, a városi gyalogos közlekedés megkeserítésére.
Nem tudom mi a neve annak a kerekes
hátizsákra szerelhető hord váznak, melyet a neten néha látok, de
elgondolkodtatott.
A téliesített változatát, a Tundrán használják. Ez kerék nélküli
egyszerű szánkó. Könnyű, lapos műanyag. A hatalmas hómezőkön, a befagyott -
tavakon,- folyókon a gyalogos közlekedés leggyorsabb sílécen. A hátizsákra még
otthon ráerősítjük a kis műanyagszánkót, mellé a léceket. így indulunk útnak.
Az elején a hátizsákot rendesen felvesszük a hátunkra, amelyen már fent van
minden. Amint elérjük a síterepet, a szánkót csak lefektetjük, benne van a
felszerelésünk. A léceket kell felcsatolni és már suhanhatunk is kényelmesen.
No persze sielni azért tudni is kell.
Ilyen előzetesek után döntöttem egy ’ Banyatank ’ beszerzésére, mivel
anyag, műhely hiányában nem tudtam magam készíteni.
Előzetes információm is volt egy saját készítésűről. Az illető nagyon gondosan
megtervezte, elkészítette. Erdélybe mentek túrázni személygépkocsival egy adott
parkolóig és onnan a gyalogos út. Kellemes út után a parkolóban elkezdtek
felpakolni. A kerekes hord is összeállt. Indulhatnak. Már talán 10 m t is
megtettek, amikor állj, szerelvényt igazíts. Ez abból állt, hogy az egész
kerekes szerkezet repült a bozótba. Természetesen nem hagyták ott, csak a hirtelen felindulás
kívánta meg.
Szóval semmi jót még nem hallottam róla.
Nem túrázáshoz terveztem, hanem tábori szállító eszköznek.
Az Égei tengeri szigeten lévő táboromhoz mentem le, de most sok
felszerelést vittem magammal. Autóbusszal mentem Athénig, két nagy 40 kg os
csomagot vihettem díjmentesen.
A 90 l es hátizsákomra felszereltem az Ausztriában frissen vásárolt kétkerekű kocsit.
Háton is vihető
és kereken is húzható megoldással.
Behajtható lábain stabilan megáll.
Kényelmes, praktikus, kevés túl súllyal.
Emellett még vittem kisebb hátizsákot, horgász zsákot, még táskát……
Az utazással, pakolással nem volt gond. Vonat, busz, taxi, hajó, és
végén ismét taxi amellyel már a szigeten, a kívánt partszakaszra, az út végéig
vitettem magam. A víz szélénél kiszálltam a puha homokon, kipakolt a sofőr , én
fizettem. Szép csillagos éjszaka volt, csendesen morajlott a tenger.
Na, most ugrik a majom a vízbe. Hamarosan kiderül volt e értelme eddig
utaztatni a kis kocsit. A nagy hátizsák már rajta volt, erre még kis csatos
hevederekkel felerősítettem a többi csomagot. Kivéve a kisebb hátizsákot,
melyet felvettem. és nekiindultam éjszakai túrámnak a parton.
Hát mit mondjak. Teljes siker. A nagy súly a kocsi kerekein van, ha
megállok pihenni, csak rábillentem a lábára, a homokon is stabilan állva marad.
Nem csupán e miatt az egyetlen út miatt hoztam magammal, hanem további
terveim is vannak vele.
Banyatank, vízhordásra.
A tenger itt hullámzik nem sokkal alattam, de annak kissé sós az íze.
Abban fürdök, mosogatok, és megfelelő arányban édesvízzel keverve főzésre is
használom. Sajnos édes vízre is szükség van. Készítettem nejlonos lepárlókat,
desztilláltam tengervizet, de ezek nem elég termelékenyek. Erről egy külön
beszámolóban olvashattok. A téli időszakban, tavasz elején esik eső bővebben,
de az esővíz tárolására, hatalmas gyűjtő felület és nagy tartály szükséges.
Marad az ivóvíz hordás. A táborhely kiválasztásánál ez egy sarkalatos
pont. E miatt is esett erre a borókás
dűnére a választásom. Alig egy km re tőlem van egy vízcsap a tengerparton.
Itt télen sincs fagy, ezért nem
is zárják el a vizet. A víz szállítását, tárolását , legegyszerűbben palackokkal oldom meg. Van egy 40 l es
vízhatlan zsákom, ezt rögzítem a kocsin és ebbe teszem a palackokat. 15 - 20l
vizet is el tudok benne húzni, a parti homokon sétálva.
Azoknak is figyelmébe ajánlom, akik vészeseti csomagot tartanak otthon
készenlétben, vagy épp most tervezik az
összeállítását, gondolkodjanak el rajta. Az nem kerül semmibe.
Gyakran olvasom, a kérdéseket, milyen szállító eszköz javasolt.
A terepen egy kis kocsi is jól
jöhet.
Egy olyan súlyú csomagot, mely egy gyereknek a hátizsákban sok lenne,
egy ilyen kis kocsin játszva elhúzza. Vizet, tüzelőt, rőzsét szállítani.
Banyatank, mint kerékpár utánfutó
A kerékpár hátsó csomagtartójához, két pánttal hozzárögzítve
stabilan megáll és a kanyarokat is jól veszi. Egy pánttal is lehet, csak abban
az esetben jobban billeg, kevésbé stabil.
Az első próba út, felszerelve de nem terhelve, egy
pallósoron a tengerparton.
Észre sem veszem, hogy ott van mögöttem. Az út göröngyös,
kanyargós, de semmi gond nincs.
Lemegyek az útról a bozótba,
Majd a homokon megyek tovább. Itt már nem tudom hajtani,
de ez csupán erőnlét kérdése.
Ennek a terep próbának a lényege a felfüggesztés
stabilitása volt. Itt már biztonságosabb
a két pántos rögzítés, míg aszfaltozott úton az egy is elegendő.
Kissé felpakoltam. A hátizsák, a kiegészítő zsebekkel 105
l es. Rajta keresztben egy nagy horgász zsák, amelybe több bot is belefér és az
oldalsó rekeszébe hal kiemelő szák, és bot tartók is helyet kapnak. Még ott van
üresen a három kerékpár táska, és még ezekre is kötözhetek csomagot.
Így megrakodva, még hajtani is lehet a kerékpárt. Egy
vészhelyzetben, ha menni kell, még további csomagokat is rakhatok a vázra, igaz
ebben az esetben már csak tolni tudom. De, így felpakolva, már igen komoly
mennyiségű felszerelést tudok magammal vinni. Gyakorlatilag mindent, ami az életben
maradásomhoz szükséges.
Természetesen, bő
választékban kaphatók a kerékpár utánfutók is, de azt nem szívesen cipelném a
hátizsákomon. Azok is jó választások, kinek mi tetszik, mire van igénye. Milyen
célra, hol akarjuk használni. A Banyatank,
nem kerékpár utánfutó, hanem kézikocsi, ami több funkciót is elláthat.
Ettől többet már nem várhatok el, ettől az egyszerű, és
viszonylag olcsó, de annál univerzálisabban felhasználható szállító eszközről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése