Tápió – Hajta – Zagyva, kenutúra
Megvettem életem első
hajóját, három személyes, tizenegy éves,
sötétkék színű túra kenut Szadáról. Én vagyok,
a második tulajdonosa. A végeiben kialakított zárt légzsákok
elsüllyeszthetetlenné teszik. Az ülések csavarral rögzítettek, kivehetőek. Ez
fontos a továbbiakban, ha benne akarok aludni. Alapvető felszerelésként, két
evezőt, melyek a méretemnek pont megfelelő, egy mentőmellényt, és leszedhető
kerekű sólya kocsit.
Istvánnal, este már a térképeket
tanulmányoztuk, részleteket nyomtatott ki, a másnapi induláshoz. A terv.
Indulás Farmosról, a vármegye hídjától, a Hajta patakon. A Szelei határban a
Tápióba jutunk, majd a Zagyva következik. Ez már egy nagyobb folyó. Erről
Szolnoknál a Tiszába jutunk. Másfél napos, egy kint alvásos rövid kis próbaút.
Ezzel az úttal a szórakozáson kívül a következő céljaim voltak. Ismerkedni a
kenuval. Fordulékonyság, súly, térfogat, pakolási lehetőségek. Az eddigi
hátizsákos gyalogtúráimhoz képest, a Vizi túrákra más felszerelést viszek.
Többet. A hajóban elfér, a víz elviszi, nem nekem kell cipelnem. Amit nem
viszek bakancsos túráimon, bogrács, serpenyő. Ezeket fiatalabb koromban még
vittem magammal, de most már meg gondolom, mit teszek a zsákomba. A mentőmellény kötelező, a sólya kocsi
ajánlott. Ezeken kívül még egyéb apróságokat, mint machete, balta,
petróleumlámpa, és amit még majd kigondolok. A felszerelés hordókba, és
úgynevezett búvárzsákokba kerülnek.
Március első napja, a békamentési
szezon kezdete is. Mi is ezzel kezdtük a reggelt. István Hajnival, és a
gyerekekkel ment ki a falu alá. Én is csatlakoztam hozzájuk. A másfél kilométer
hosszú kerítés mellé kihelyezett 77 vödörből, összesen ezernél több, zömében barna
ásóbékát szedtünk ki. Főleg a gyerekek voltak a szedők, nagyon élvezték a békák
fogdosását. A több vödörnyi kvartyogó csapatot, az országút túloldalán, a nádas
tó partján engedtük útjukra.
Ezzel el is telt a délelőtt. Ebéd
után, a megpakolt autóval, tetején kenuval, vissza kocsikáztunk a patakhoz. A
vízre bocsájtott hajóba bepakoltuk a készletünket. Integetés a parton
maradottaknak, és elindultunk.
István a futó edzése közben,
úgy számolta, hogy itt a patak vize
óránkénti 3 – 4 km
es sebességgel folyik. A mi kényelmes lapátolásunkkal ezt a sebességet
megduplázhatjuk, és ha minden jól megy, az éjszakát a Zagyvába torkollásnál
tölthetjük. De nem megy minden jól, mint ahogy az már lenni szokott. Egy héttel korábban, feljebb, a nádastó – víztározónál
a zsilipet megemelték, hogy ezzel a belső vízszintet növeljék. Az első kanyar
után már láttuk is az eredményt. Másfél
lábbal lecsökkent a szint, alóla előkerült a gyékény, tömör falat alkotva
hajónk előtt.
Lassan haladva, kutattuk az átjárót, a gyenge
pontokat. Néhány méter haladtával tisztább vízfelület húzódott előttünk. Itt
könnyen haladtunk, majd erős csapásokkal gyorsulva vágtunk neki a következő
sűrűségnek.
Így küzdöttük magunkat előre, a
sűrűséget váltogatva a nyílt felszínnel, Tápiószele alá. Minden rossznak vége
szakad egyszer, hogy még rosszabb kövesse. Partra szálltunk, felmentünk a gátra,
hogy előre sétálva terepszemlét tartsunk. Bizony nem sok jóval kecsegtetett.
Gyékény és nád, nád és gyékény sűrű
szövevénye, teljesen elrejtette a vizet a szemünk elől. Hajózhatatlanná vált a
Hajta ezen szakasza.
Bosszankodtunk, de nevettünk is. Nem adjuk meg
magunkat. Jöhet a telefonos segítség, Hajni. Mire nagy derültséggel meg
érkezett a Volkswagennel, már gát tetején vártuk a teljes rakománnyal. Jólesőn
helyeztük magunkat kényelembe, a meleg
autóban. Tudtuk, hogy a falu után egy kis zúgó lesz, ami a sekély vízállásnál
újabb kipakolást, átemelést jelent. Ezért a főútról jobbra lekanyarodva, a
tájház után, a gyepes gáton, a zúgóig gurultunk. Itt, a már lecsendesült vízre
helyeztük a kenut, és benne, elrendezve a felszerelést.
-
nem kell nagyon sietni, jobb, ha még vársz egy kicsit. Búcsúztunk
nevetve Hajnitól.
Növényzettől mentes, kanyargós,
szűk kanyonban, jó tempóban eveztünk. Felüdülés volt a sok erőlködés után.
Nocsak mi ez a zaj. Zúgó. No nem a Niagara, de azért óvatosan suhantunk át két
kő között. Kellemesen telik a délután
hátralevő része. Alkonyodik. Előttünk
vasúti híd. A jobb parton, hívogatón, öreg tölgyes áll. A hídnál partra
szállunk, felmegyünk körűlnézni, éjszakázó helyet keresni. Iszonyatos robajjal
vonat megy át a hídon. Hát ez itt nem lesz jó. Menjünk tovább, túl
Tápiógyörgyén. Nem javaslom, ott az ártér most víz alatt van. És a gát túl
oldala is. Tudom, ismerem a helyet, jártam arra horgászni elég sűrűn. Ez az
erdő tetszik mindkettőnknek. Döntöttünk. A hajót vontató kötéllel húzom, István
beül evezni, felfelé az erdő túlsó végéhez. Nem volt nehéz feladat, sokkal
könnyebb, mint azt először gondoltuk, az árral, széllel szemben.
Nem kellett helyet keresgélni. A
fák között, a magas parton, bárhol felállíthattuk sátrainkat. István nyársat
vágott, én elővettem a Lappföldi, teleszkópos nyársamat. A vacsora sült
lecsókolbász pálcikás, kenyérrel.
Meggyúrom a tésztát, aztán nyársakért megyek. A tűz a nedves fa ellenére is már
szépen ég, jó parazsat ad.
István fafaragó mester. Művészi
képessége, kézügyessége itt is jelentkezik. A kolbászt gondosan, szépen
átlósan, keresztben irdalja, hogy ne csak jó, de guszta is legyen. A tésztát,
kis vágódeszkáján vékonyra sodorja, egyenletesen feltekeri a botra. A végét,
benyálazott ujjával, oda heggeszti.
Én két tenyerem közt sodorva
vastagabbra hagytam. Az ö kenyere vékonyabb volt jobban megsült, az enyém
vastagabb, és puhább lett. Lila hagyma
is került az iszákból az asztalra.
A szél is elült, csillagos tiszta éjszaka várt ránk.
Második nap
István volt a korán kelő. Sétált
a környéken, én a horgászbottal próbáltam szerencsét. Rablóhalra, csukára
mentem. Voblerrel, pergetve végig jártam az előttünk csörgedező szakaszt. Az
ujj, túra horgászbotomat most próbáltam ki először. Hogy megy a dobás, milyen
rugalmas. Ez kihúzva harminc cm rel rövidebb, csak másfél méter, összecsukva
sokkal kisebb mint az „öreg „ amit eddig a túrákra magammal vittem. Még az sem
kerül nyugdíjba, csupán a tengeri só már kikezdte, az olcsó, vas alkatrészeit. Egyetlen hal sem reagált. No se baj, aki nem
akar jönni, az marad. Mi mentünk. A
hídnál könnyű kis zúgó, lazán vettük az akadályt. A kitisztított mederben,
frissen jó tempóban jutottunk át a „kertek alatt”. Ezt szó szerint kell érteni,
hisz kétoldalt a magas part fölött pihent a falu.
Öreg vashíd, modern beton építmény váltogatták
egymást.
Ismerős víz tárult fel előttem, évente eljövök
ide horgászni. Míg itt laktam, gyakoribb látogató voltam. A gát eltávolodik, az
ártér kiszélesedik és elárasztja a víz. Egyszer a mederben, másszor a
sekélyvizű tavon forgatjuk a lapátot.
Kezdenek bennünk felelevenedni a tegnapi
emlékek. Kezdődik elölről. A nyílt vízfelületeket, sokhelyütt a hajdan
fennakadt gallyak, elhalt gyékény és egyéb növényi maradványok borítják, úszó
szigetekként. Még a valami fűféle is kinőtt rajta. Akármilyen sebesen
hajtottunk is rá ezekre, csak beleragadtunk. Gyakran inkább a kezünkkel a
növényzetbe kapaszkodva húztuk magunkat előre, mint hogy az evezőt használtuk
volna. Nagyobb eredményt elérve így.
Pihenő. Hová is rejtettem a
kamerát?
Alacsony építésű hídhoz érünk, vagy csak a víz
nagyon magas, mindegy, a lényeg, hogy még a kenu orra sem fér be a híd alá.
Visszaevezünk, és balra az
ártérre fordulunk. Jó is ez egészen addig, míg az úthoz nem érünk. Ez is víz
alatt áll, csak sekély. Megfeneklünk. Nem baj, a kis merülésű kenunál ez azt
jelenti, hogy nyugodtan kiszállhatunk, a gumicsizmánkba nem folyik be a víz. Itt könnyen húzzuk, a csizma a mélységmérő.
Ezt a megoldást többször is alkalmaztuk a nap folyamán, a Tápió mentén.
Öröm tölt el a Bíbic hangjának
hallatán. Ők is megjöttek és elhozták a tavaszt. Magányos szürke gém áztatja
pipaszár lábait a hideg vízben. A
falutól távolodva, élettel telítődik a pusztaság. A gát messze, tágas ártér,
messzire ellátni. A meder partját, sűrű bokros szegélyezi, köztük fák
magasodnak, lábuk mélyen a víz alatt.
A következő híd alatt még a fejünk
sem kell lehajtani.
Vizi Sorompó keresztezi, zárja el
utunkat. Mintha csak jeleznék, stop, itt a hódok birodalmába hatolunk be, ne
háborgassuk a lakókat
A mesteri fokon körberágott fa,
miután már nem tudta tartani magát, pontosan keresztbe dőlt a patak felett,
lezárva azt. A békés vándorok előtt a kis kapu mindig nyitva. Megkerülve a
sorompót, tovább haladhattunk. Meg – megállva csodáltuk ezeknek az érdekes kis
állatoknak a munkáit, a foga nyomait. Mint finom kis vésőjével a faszobrász
munkálkodik az anyagon, a már meglévő
alakzatokból még jobban kihozni a benne rejlő szobrot. Mesteri munka a Csókolódzó Hódpár.
Mennyi mindent rejt magában ez a
kis mini vadon, amit csak a víz felől lehet igazán, a víz szintje felől nézve
látni.
Jól kitaposott sáros ösvény
A húsz forintos mellett jól
látható és a nagysága is érzékelhető az Európai Hód lába nyomának.
Észak Amerikai rokonával
ellentétben nem épít gátat, csak valamilyen búvóhelyet keres készít magának.
Az alábbi képek, talán egy ilyen
Hódvárat mutatnak.
A sok érdekes látnivaló feledteti
az idő múlását. Kellemes időjárás mellett érjük el Ujszászt. Eddigre, a
lakottabb vidék közeledtére, a Hód nyomok is elmaradnak.
Estére szeretnénk Szolnokot, a
Tiszát elérni. Belehúzunk. Ezen a szakaszon, már tiszta a víz, csak a partról
belógó ágakra, bedőlt fatörzsekre kell vigyáznunk. Ezen jól elmulatjuk az időt,
néha az ágaknak kormányozva hajónkat.
Széles vízfelület, elettünk a
zagyva.
A víz színe is más. Jobbra
kanyarodva ráfordulunk, az alattunk növekvő víztömegre. A parton gyerekek
figyelnek minket kíváncsiskodva, egy család sétál a parton.
Az ártéri erdő famatuzsálemei
csodálatba ejtenek minket. Némelyiket körbeölelni, talán három ember is kevés
lenne. Időről- időre kikötünk, partra szálunk, megmozgatjuk elgémberedett
lábainkat. Nem vagyunk még hozzászokva naphosszat, ehhez a testhelyzethez.
Megered az eső, amolyan szép,
csendes, áztató. Ránk kerülnek az eső kabátok, a csomagokat is letakarjuk, bár
amúgy sem sok kárt tehet a vízhatlan csomagolásban rejtőzködő felszerelésnek.
Érdekes fára figyelünk fel. Ez
már nem is a fa, inkább csak egy megdőlt fa, lelógó vastag ága. Jóval a talaj
felett elvágták, és közvetlenül a vágás felett, pedig egy hód körberágta. Vagy
először rágta, aztán vágták. A friss forgács még ott hever alatt
Utunk ezen szakaszán sok Tőkés
récét látunk. Párosával kelnek fel előttünk. Ritkábban fácán is kerül a szemünk
elé. Egy ízben Barkós cinegéhez kerültünk közel. Még a délelőtt, Nagykócsagokat
láttunk. Kevés Szarkát, a falvak alatt Balkáni gerléket. Egerészölyvet, szitáló Vörös vércsét is
megfigyelhettünk. Tegnap este baglyok szálldostak a patak felett. Él az egész
határ. Sok madarat figyelhettünk meg. Másfajta élőlény nem mutatkozott. A békamentő
kerítésen kívül, itt csak egy vízbe vetődő békát láttam.
Újabb akadály. Hatalmas bedőlt
fák duzzasztják a vizet. A jobb part mentén, esélyesnek látszik az átjutás
lehetősége. A látszat nem csak néha csal. Víz színén fekvő, és alá merült jókora
fatörzs akadályoz, az átjutásban. Visszaevezünk, a partnak visszük a hajó farát. István ül hátul, ő végzi a nehéz munkát. A
felső ágat átemelve rajtunk a víz közepére dobja. Én mozgatom az alsót.
Elindítani, a folyam sodrára bízni nem sikerül, de azt elérjük, hogy felette,
még ha súrolva is , és a kimagasló oldalágak között, ezen a szűk átjárón az
árral, sikeresen, baj nélkül, túlju
Az eső néha eláll, az ég borús,
későre is jár, szürkület. Milyen szerencse hogy még nincs zöld lombja a fáknak.
A nappal oly csodálatos, csónakázás a zöld lombsátor alatt című program,
ilyenkorra sötét tavasbarlangi kirándulássá változna. A kétoldalt sötétlő
partok között csillogó víz fénye is
változik, jelezvén a sodrást, felszín alatti törzseket, ágakat. Sejtelmes a
víz. Változnak az esti hangok. Ez megint valami zúgót jelent. Kikötünk, terep,
azaz zúgó szemle. Húsz, harminc méter hosszúságban fodrozódik a gyorsan futó
víz. Itt sebesebb mint eddig volt, de
vélhetőleg a kövek felett elegendő a víz réteg, hogy a kenu alját ne sértse
fel.
Ellökjük magunkat a parttól és
izgulva a ránk várótól sodródunk, evezőinkkel az egyenes irányt tartva,
ügyelve, hogy ki ne forduljunk. Klassz volt, hamar túljutottunk. Kár hogy nem
láttuk.
Távoli fények tűnnek elő. Egy
toronyház. A víztorony tetején, a repülők számára figyelmeztetésül villogó
vörös jelzőfény. Ezek már jó azonosítási pontok. István már telefonon tartja a kapcsolatot,
feleségével, Hajnival. Ő vállalta magára azt a nem egyszerű feladatot, hogy
elénk jön az autóval. Mivel mi sem tudjuk, pontosan hol vagyunk, ő meg találjon
meg. Egy a bizonyos, hogy lefelé úszunk
a folyón. Az ellenkező irányt észrevettük volna. Lesznek majd hidak, és ahol
egyszerűbb a partra szállás ott ér véget ez a kis túránk. Hídban nem volt
hiány. Hajni az első hídnál várakozott, gyalogosan. Az autót lejjebb hagyta,
ahol kivilágított parkolót talált a magas part mentén, és kikötésre is alkalmas
helyet.
A meredek csúszós partra lépve
alig sikerült megállni. Élményekben
gazdag másfél nap volt mögöttünk. Köszönet Hajninak a segítségéért.
Remélem, minden rendben ment a Keletiben a farmosi átszállással :)
VálaszTörlésegy szuszra elolvasnám az egész blogot, olyan érdekes!
örülök, hogy találkoztunk:
Kíra (és Lili, aki jó alaposan megnézte a fotókat)
Elnézést a nem teljesen ideillő kommentért, de milyen típusú sólyakocsit használ?
VálaszTörlés